'Иракски миражи' или как да 'потрошим' над 6 милиарда долара

 

Първите протести против шахиншаха на Иран Мохамед Реза Пахлави започват през октомври 1977 година. В тях участват по няколко стотин души. През януари 1979 година той напуска страната обхваната от стачки и митинги. На 11 февруари 1979 година той официално е свален от власт и ръководител на страната става алатоях Хомейни, завърнал се на 1 февруари в страната от изгнание във Франция. Ирак води преговори от 1977 година и усилено се въоръжава. Целта на Садам Хюсеин е да се възползва от слабостта на Иран, за да вземе спорната от преди години иранска провинция Хузестан.

 

През 1979 година е сключен договор с Франция за доставка на самолети от „Dassault Aviation“. През следващите 6 години от 1980 до 1985 година страната трябва да получи 89 самолета „Mirage F1“. На 27 август 1980 година иракските ВВС получават първия „Mirage F1BQ“, който става борд 4000. Два дни по-късно са доставени 15 „Mirage F1EQ“ бордове от 4004 до 4018, а на 11 септември 1980 година и „Mirage F1BQ“ борд 4001. На 22 септември войските на Ирак нахлуват в Хузестан и окупират провинцията. ВВС вече са получили 2 „Mirage F1BQ“ и 15 „Mirage F1EQ“ или общо 17 самолета. През 1981 година доставките продължават. На 9 април са доставени 16 самолета от новата модификация „Mirage F1EQ-2“, като на 17 юни и 24 юли са доставени още два „Mirage F1BQ“ съответно бордове 4002 и 4003, а така също и последният борд 4019 на предната модификация „Mirage F1BQ“ на 14 октомври. На машините са се обучавали във Франция иракски пилоти и френската компания ги е използувала за тестове. Така вече в края на годината са доставени 19 самолета или общо стават 36. Формирани са две ескадрили с 16 едноместни „Mirage F1EQ“ и 2 двуместни „Mirage F1BQ“. През 1982 година са доставени на 15 април два борда „Mirage F1BQ“ съответно 4504 и 4505, а на 31 декември 4 борда от новата модификация „Mirage F1EQ-4“ съответно 4500 до 4503. След което бордовете в края на 1982 година стават 36 едноместни „Mirage F1EQ“ и 6 двуместни „Mirage F1BQ“.

 

В началото на януари следващата година са доставени 23 „Mirage F1EQ-4“, в края на годината на 19 декември още 19 от новата модификация „Mirage F1EQ-5“. В края на 1983 година ВВС на Ирак са доставени вече 78 едноместни „Mirage F1EQ“ и 6 двуместни „Mirage F1BQ“ в пет ескадрили. Разбира се, че има загуби във войната, но точната дата е трудно да се установи. За това ще дам едни по обобщени данни по долу в материала. През 1984 година са получени последният от „Mirage F1EQ-4“ борд 4529 на 11 юли и три борда „Mirage F1BQ“ на 14 декември. В края на годината ВВС на Ирак имат на разположение вече 79 едноместни „Mirage F1EQ“ и 9 двуместни „Mirage F1BQ“ в пет ескадрили. Последният изтребител „Mirage F1EQ-5“ борд 4579 е получен на 25 февруари 1985 година. С това договорът е приключен и френската компания продължава да се грижи за техническото ниво на самолетите. Те минават техническо обслужване във Франция в специални работилници и заводи, където се прави обслужване и на самолетите на френските ВВС.

 

През 1985 година се провеждат преговори за още самолети и модернизация на съществуващите. Според едни източници e сключен договор за доставка на още 30 самолета, а според други на 48. В договора влиза и сума за модернизация на старите версии до последната „Mirage F1EQ-6“. Първите доставки по новия договор започват на 13 януари 1988 година. Тогава са доставени 8 „Mirage F1EQ-6“ бордове от 4600 до 4607 и 6 „Mirage F1BQ“ от 4609 до 4614. На 20 август 1988 година е подписано примирието с Иран. Същата година и следващата 1989 са доставени още 15 „Mirage F1EQ-6“ борд 4608 и от борд 4615 до 4623 и от 4650 до 4654. През 1990 година е доставен последният от „Mirage F1EQ-6“ борд 4555. На 2 август 1990 година иранските войски навлизат в Кувейт по заповед на Садам Хюсеин издадена на 1 август. За по-малко от едно денонощие Кувейт е превзет и обявен за 19 провинция на Ирак, чиито дългове към страната са над 14 милиарда долара(над 33 милиарда по днешни цени). ООН налага на окупатора икономически санкции. На 6 август започва операция "Пустинен щит" и 230 000 американци се разполагат в Саудитска Арабия за да защитя страната от агресия. Хюсеин изпраща още войници в Кувейт и САЩ отговорят, като изпращат още 200 000. На 29 ноември Съветът за сигурност дава срок на Ирак до 15 януари да се изтегли. На 17 януари 1991 година започват масираните бомбардировки по стратегически обекти. В този момент около 160 иракски военни самолета "бягат"  в Иран, за да се спасят от унищожение. Около 137 успяват да достигнат територията на Иран. Сред тях са и 24 „Mirage F1“.

 

Четири готови борда от 4656 до 4559 „Mirage F1BQ“ остават във Франция. Съдбата на бордове 4560 и 4561 не е ясна, а освен това остават и 4 борда от  Mirage F1EQ-6“ от 4662 до 4665. Или ако обобщим по вторият договор са получени  24 едноместни „Mirage F1EQ“ и 6 двуместни „Mirage F1BQ“.

 

ВВС на Ирак получават общо по двата договора 104 едноместни „Mirage F1EQ“ и 15 двуместни „Mirage F1BQ“ общо 119 самолета. Както казахме във Франция остават нови недоставени 4 едноместни, 4 двуместни и още може би два, чиято съдба не е ясна. Там остават и много части и агрегати закупени от Ирак, но недоставени. В френски предприятия се намират три от доставените по-рано самолети. В Биариц (Biarritz) се намират за ремонт бордове 4034 "Mirage F1EQ-2" и 4569 "Mirage F1EQ-5". В Истр(Istres) е борд 4560 "Mirage F1EQ-5", който трябва да бъде модернизиран до спецификация "EQ-6" и трябва да бъде предаден купувача през 1992 година. След пробна експлоатация, схемата трябва да стане стандарт за следващите машини.

Достойнствата на френските самолети се оказват много. Първи това изпитват иранските пилоти на "F-14 Tomcat". След първите дни на войната става ясно, че само те могат да се противопоставят на "Миражите". В един период от войната, само на тях е разрешено да влизат в двубои. Иракските самолети разполагат със системи за радио електронна борба "Syrel", "Remora" и "Caïman", а също така система за предупреждение за облъчване от радар "Sherloc" и автомат за топлинни капани "Sycomor".  Пилотите на "F-14 Tomcat" от Иран се оплакват, че просто е невъзможно да се свали ирански самолет с използване на повечето от ракетите в комплекта на самолета. Особено ефективна е системата "Syrel" най-новата разработка, която има "интелект" и почти сама извършва цялата работа. Тя открива РЛС включително и тези на ракетите, следи ги и създава смущения. Нужна е много малка човешка намеса, за да бъде системата на 100% ефективна. Именно тези малки, но значими умения не достигат на иракските пилоти и те понасят сериозни загуби. Естествено е с времето те натрупват опит, но този опит идва по метода на пробите и грешките и загиват повече от 20 пилоти, а е било възможно поне 80% реално да се спасят.

 

Заключение:

Официални данни няма. От многобройни публикации през годините, прочетени мен, често взаимно изключващи се, стигнах до някои изводи. Не твърдя, че това е цялата истина. Както се казваше в една сентенция "Истината е достояние на човеците и е само първо приближение на абсолютната истина, която е достояние само на бог". Според мен, Ирак е поръчал по договор 89 самолета(80 едноместни и 9 двуместни) за 5 ескадрили. Това е безспорната част от фактите. С допълнителното споразумение от 1985 година са поръчани и платени още 51 самолета(44 едноместни и 7 двуместни). В различни източници се дават различни стойности и това е спорната част от историята. Една част от тях са за попълване на загубите, а друга за създаване на още две ескадрили. Към този момент средата на 1985 година са загубени около 16 "Мираж"-а.

 

Статистика:

Изработени по договори са 129 самолета от общо 140. Доставени са 119, като 3 от тях към момента на санкциите са във Франция. Към 1 август 1991 година в Ирак реално са доставени 116 самолета.

Загубени от 27 август 1980 година(начало на експлоатацията в Ирак) до 1 август 1990 година 28 самолета

   - от тях най-малко 20 са в бойни действия, като 25 са едноместни и 3 двуместни.

   - на 1 август 1990 ВВС на Ирак имат около 76 едноместни и 12 двуместни самолети, общо 88 от които са боеспобни около 78.

   - на 2 август 1990 година Ирак пленява 8 изтребителя „Mirage F1" на ВВС на Кувейт.

   - след 17 януари 1991 година при бомбардировки и въздушни двубои са унищожени около 30 самолета

   - след 17 януари 1991 година 24 избягват в Иран

   - след 17 януари 1991 година са повредени 8 самолета

реално остават около 26 самолета след операция "Пустинна буря" на 6 април 1991 година.

След войната в Залива от 19 март 2003 година до 1 май 2003 година в ръцете на съюзниците попадат 4 иракски борда от френските Миражи. Това са 4014 „Mirage F1EQ“, 4506 „Mirage F1EQ-4“(в музей в САЩ), 4517 „Mirage F1EQ-4“ и 4618 „Mirage F1EQ-6“. Част от недоставените във Франция отиват също в музеи. Пример е снимката с борд 4656. Самолетите са вече част от история и музеите на три страни Ирак, Франция и САЩ. „Sic transit gloria mundi“.

 

Забележка:

Отделно ще бъдат разгледани "бившите иракски" в Иран.

 

Коментар:

Смятам, че изложеното от мен е едно от най-пълните описания на иракските "Мираж"-и. Имам да допълня още няколко подробности. Изводите от тази договор за 120-140 самолета са доста поучителни. Според мои изчисления Ирак е похарчил за закупуване и поддръжка на самолетите над 6 милиарда долара. По сегашни цени това е между 18 и 24 милиарда долара. Ирак имаше претенции за 800-1200 милиона долара от сумата платена през 1985 година по допълнителното споразумение. Според различни източници не са доставени между 18 и 24 самолета за тази сума, включително не е извършена модернизация и ремонт на купените самолети, а също не са доставени резервни части и оръжие за тях.

Хората (пилотите) в случая решават всичко. Още няколко месеца подготовка и доставка на още самолети "Мираж"(да кажем около 30) и Иран щеше да бъде разгромен още през 1981 година. Френските 17 самолета успешно воюват срещу в пъти повече американски "F-14 Tomcat"(общо боеспособните през 1980 година са били над 75) на ВВС на Иран. Загубите идват от смазващото, понякога превъзходство от 5 срещу 1 или 2 срещу 12. Само малкият опит на иракците спасява ВВС на Иран от големи загуби. Липсата му, води и до няколко небойни загуби.

 

Забележка:

Накрая искам да подчертая още един път, че информацията е неофициална и е възможно някъде да има грешки. Ако излезе някога книга от участниците в събитията, ще бъде интересно четиво. Уви за сега това не е възможно, защото самолетите са още на въоръжение в Иран. По разбираеми причини, не може да се съобщят точни данни.

 

/Източник: aeronews.alle.bg/

 
 
Борд 4656 от френски музей

Борд 4656 от френски музей

 
„Mirage F1EQ-6“ иракски борд 4622 доставен през 1989 година

„Mirage F1EQ-6“ иракски борд 4622 доставен през 1989 година

 
Mirage F1EQ-5 борд 3-6215 предполагам бивш иракски 4654 снимка на 14 /09/2009

Mirage F1EQ-5 борд 3-6215 предполагам бивш иракски 4654 снимка на 14 /09/2009

 
Mirage F1EQ-5 борд 3-6207 предполагам бивш иракски 4563 снимка на 12/01/2012

Mirage F1EQ-5 борд 3-6207 предполагам бивш иракски 4563 снимка на 12/01/2012

 





{START_COUNTER}